29 Oct
29Oct

Starbucks, globální symbol lifestyle kapitalismu, se rozhodl zbrzdit. Firma, která ještě donedávna otevírala nové kavárny rychleji, než byste stihli dopít své cappuccino, náhle přehodila výhybku a místo expanze přichází vlna uzavírání, rušení projektů a rozladěných developerů. 

Na první pohled jde „ jen “ o byznysový příběh o jednom řetězci kaváren. Ale když se podíváme blíže, tak tahle káva má mnohem ostřejší chuť...., a to s tóny inflace, realitního ochlazení a možná i změny v chování spotřebitelů. 

Když pronajímatel zůstane s prázdným hrnkem 

Starbucks byl dlouhá léta snem každého developera. Stabilní, spolehlivý nájemce, jehož zelené logo dokázalo zvednout cenu celé lokality. Otevřít Starbucks znamenalo potvrdit, že místo má „ premium vibe “ což často to přilákalo další značky a investory. 

Jenže teď se karta obrací. Stavební náklady rostou, spotřebitelé šetří a tržby ve stejných pobočkách klesají. Starbucks proto ruší desítky až stovky plánovaných kaváren a některé projekty dokonce opouští ve chvíli, kdy už developeři postavili hotové prostory. 

Výsledkem jsou rozladění pronajímatelé, právní spory a ztracené miliony.

Ekonomická kocovina po kofeinovém boomu 

Když i takový gigant jako Starbucks zpomalí, je to signál…a nejen pro realitní trh.

Značka, která definovala „prémiové lokality“ a byla synonymem pro růst, dnes volí opatrnost. Jinak řečeno už ani samotný Starbucks nevěří, že spotřebitelé budou donekonečna utrácet 140,- Kč za latté s mandlovým mlékem. 

To naznačuje dvě věci: 

  1. Změna chování zákazníků. Po covidové horečce a inflačním období lidé znovu zvažují, co je pro ně „malé potěšení“ a co už zbytečný luxus.
  2. Přehodnocení nájemního trhu. Když i top nájemce začíná couvat, developery to nutí víc přemýšlet o diverzifikaci a flexibilitě projektů.

 

🌍 Kofeinová metafora globální ekonomiky

Vlastně to celé působí jako malý model současné ekonomiky: 

  • dlouhé roky růstu, podporované nízkými sazbami, snadným kapitálem a optimismem,
  • následné přehřátí, rostoucí náklady, inflace, nejistota,
  • a nakonec střízlivění, kdy si trh i firmy dávají pauzu, aby si promyslely, kolik kávy (a rizika) je vlastně zdravé vypít.

Starbucks možná jen první upustil hrnek. Ostatní řetězce, retailové značky i developeři ho budou brzy následovat.

☕ Závěrem 

Z ekonomického pohledu je to učebnicový příklad posunu z expanzivní fáze do fáze konsolidace. A z lidského pohledu? Možná je to připomínka, že i globální značky občas potřebují „ vychladnout " stejně jako naše ranní káva, kterou jsme si nestihli vypít včas. 

Dobrou chuť PM

Komentáře
* E-mail nebude na webu zveřejněn.