Starbucks, globální symbol lifestyle kapitalismu, se rozhodl zbrzdit. Firma, která ještě donedávna otevírala nové kavárny rychleji, než byste stihli dopít své cappuccino, náhle přehodila výhybku a místo expanze přichází vlna uzavírání, rušení projektů a rozladěných developerů.
Na první pohled jde „ jen “ o byznysový příběh o jednom řetězci kaváren. Ale když se podíváme blíže, tak tahle káva má mnohem ostřejší chuť...., a to s tóny inflace, realitního ochlazení a možná i změny v chování spotřebitelů.
Když pronajímatel zůstane s prázdným hrnkem
Starbucks byl dlouhá léta snem každého developera. Stabilní, spolehlivý nájemce, jehož zelené logo dokázalo zvednout cenu celé lokality. Otevřít Starbucks znamenalo potvrdit, že místo má „ premium vibe “ což často to přilákalo další značky a investory.
Jenže teď se karta obrací. Stavební náklady rostou, spotřebitelé šetří a tržby ve stejných pobočkách klesají. Starbucks proto ruší desítky až stovky plánovaných kaváren a některé projekty dokonce opouští ve chvíli, kdy už developeři postavili hotové prostory.
Výsledkem jsou rozladění pronajímatelé, právní spory a ztracené miliony.
Ekonomická kocovina po kofeinovém boomu
Když i takový gigant jako Starbucks zpomalí, je to signál…a nejen pro realitní trh.
Značka, která definovala „prémiové lokality“ a byla synonymem pro růst, dnes volí opatrnost. Jinak řečeno už ani samotný Starbucks nevěří, že spotřebitelé budou donekonečna utrácet 140,- Kč za latté s mandlovým mlékem.
To naznačuje dvě věci:
🌍 Kofeinová metafora globální ekonomiky
Vlastně to celé působí jako malý model současné ekonomiky:
Starbucks možná jen první upustil hrnek. Ostatní řetězce, retailové značky i developeři ho budou brzy následovat.
☕ Závěrem
Z ekonomického pohledu je to učebnicový příklad posunu z expanzivní fáze do fáze konsolidace. A z lidského pohledu? Možná je to připomínka, že i globální značky občas potřebují „ vychladnout " stejně jako naše ranní káva, kterou jsme si nestihli vypít včas.
Dobrou chuť PM